Tule mukaan!

JATKAMALLA TÄMÄN SIVUN LUKEMISTA, SITOUDUT SALASSAPITOON; TIETOJA EI SAA LUOVUTTAA KOLMANSILLE OSAPUOLILLE ILMAN PSYKOLAB OY:N KIRJALLISTA LUPAA. MUISTA LÄHETTÄÄ LOMAKE ENNEN SIVULLA ETENEMISTÄ, KIITOS!


psykoterapeutitonline.fi palvelusta vastaa PsykoLab Oy. Yrityksen toiminta-ajatuksena on tuottaa Valviran laillistamia ja KELA-korvattavia etäpsykoterapiapalveluita valtakunnallisesti, helposti, nopeasti ja tietoturvallisesti. Tarjontaamme kuuluvat myös psykiatrin palvelut sekä työnohjaus psykoterapeuteille.

Palveluun otetaan mukaan yksilöpsykoterapeutteja, paripsykoterapeutteja ja kouluttaja-psykoterapeutteja työnohjaukseen sekä psykiatri/psykiatreja. Ryhmä- ja perhepsykoterapiaa palvelu ei toistaiseksi tarjoa.

Huomioithan, että hanke on vielä kehitysvaiheessa. Palvelu käynnistyy tammikuun 2025 aikana.  

Miten homma toimii?

Asiakas soittaa maksulliseen puhelinnumeroon ensikontaktina suoraan psykoterapeutille TAI varaa ajan psykoterapeutille varauskalenterista.

Asiakas valitsee puhelun alussa, haluaako hän kontaktoida yksilö- vai paripsykoterapeuttia. Puhelu ohjautuu psykoterapeutille, joka on ollut pisimpään online-tilassa ilman asiakaskontaktia TAI puhelin soi kaikilla saatavilla olevilla psykoterapeuteilla yhtäaikaisesti.

Puhelinpsykoterapiassa asiakas maksaa terapiamaksun puhelinlaskussaan. Operaattori vastaa maksun perinnästä eli psykoterapeutti saa maksun siitä huolimatta, vaikka asiakas jättäisi puhelinlaskunsa maksamatta.

PsykoLab Oy toimittaa psykoterapeutille puhelimen yhteyskortilla, mihin on asennettuna Whats App -sovellus, vahvan tunnistautumisen sovellus, sovellus puheluiden vastaanottamiseen ja sovellus videovälitteisen psykoterapian antamiseen. Psykoterapeutti voi myös käyttää potilastietojärjestelmää ja videovälitteistä psykoterapiaohjelmaa myös omalta kannettavalta tai pöytäkoneeltaan.

Puhelinpsykoterapiassa psykoterapeutti ei koskaan soita asiakkaalle omasta puhelimestaan vaan asiakas soittaa aina 0600 414 101 numeron kautta psykoterapeutille. Jos asiakas haluaa puhelun ohjautuvan tietylle psykoterapeutille, tämä onnistuu alivalikon kautta asiakkaan puhelimesta; jokaiselle psykoterapeutille luodaan oma asiantuntijanumero. Tätä alanumero voit jakaa harkintasi mukaan vapaasti. Tällä alanumerolla asiakas tavoittaa 0600-alkuisesta numerosta sinut näppäilemällä asiantuntijanumeron, kun sitä puhelun aikana kysytään. 

Jos asiakas on halukas videovälitteiseen psykoterapiaan tai hakee KELA-korvattavaa psykoterapiaa, puhelimeen vastaava voi esitellä vaihtoehtoja ja varata ajan asiakkaalle varauskalenterista. Puhelimeen vastaava psykoterapeutti siis toimii myös tarvittaessa "ajanvaraajana" ja syöttää asiakkaan tiedot potilastietojärjestelmään puhelun aikana ja tekee varauksen valitulle psykoterapeutille varauskalenterista.
Neuvonta on asiakkaalle maksullista ja psykoterapeutti saa konsultoimisesta saman korvauksen kuin psykoterapiatyöstäkin.

Kuinka usein minun on pidettävä puhelinta päällä ja olla saavutettavissa?

Voit täysin vapaasti päättää, milloin vastaanotat puheluja ja milloin et. Sinun ei tarvitse informoida ketään tai mitään. Jos haluat sopia soitto- tai videoaikoja, tämän voit tehdä ja suunnitella niin ikään täysin vapaasti asiakkaasi kanssa, oman aikataulusi mukaan. Vakioasiakkaiden kanssa ja KELA-terapioissa sovit ajat itsenäisesti asiakkaasi kanssa.

Jos haluat olla saatavilla, voit esimerkiksi tehdä muita töitä tai katsella Netflixiä tai istua meren äärellä ja kun puhelu ohjautuu, aloitat työskentelyn tai hylkäät saapuvan puhelun, jos juuri sillä hetkellä et voikaan vastaanottaa puhelua, puhelu siirtyy seuraavalle saatavilla olevalle psykoterapeutille. Ainoastaan sinun on huolehdittava siitä, että etäterapian aikana tila, missä tuotat palvelua, on häiriötön eikä salassapito voi vaarantua

Mitä asiakas maksaa puhelinpsykoterapiasta ja videovälitteisestä psykoterapiasta?

Asiakas maksaa puhelinpsykoterapiasta 20,19 € per vastattu puhelu sekä 1,34 € minuutilta. Videopsykoterapiasta asiakas maksaa 99 € per 45 min. Asiakas ei maksa palvelusta lainkaan arvonlisäveroa eikä hänelle koidu muita kuluja kuin kyseinen maksu (ei toimisto- tai palvelumaksua). 

Kuinka pitkä yksi puhelu voi olla?

Laissa säädetään, että yhden maksullisen puhelun hinta saa olla enintään 50 euroa kerrallaan eli puhelinpsykoterapian kesto voi olla em. taksalla enintään noin 22 minuuttia per puhelu. Kun maksu täyttyy, puhelu katkeaa.

Laissa säädetään myös kuukausittaisesta asiakaskohtaisesta maksukatosta. Yksi asiakas voi käyttää yhteen maksulliseen numeroon enintään 300 euroa kuukaudessa. Jos tämä summa ylittyy, puhelu ei yhdisty eikä asiakas voi käyttää palvelua. Käytännössä asiakas voi käyttää puhelinpsykoterapia-palveluita enintään noin 137 minuuttia kuukaudessa, yhteensä siis kolmen 45 minuutin istunnon verran kuukaudessa.

Jos asiakkuus on jatkuva ja tiheäkäyntisempi kuin edellä mainittu antaa myöden, erityisesti tällaisissa tapauksissa suosituksena on ohjata asiakasta videotapaamisiin juurikin palvelun maksurajoitteisuudesta johtuen. Videovälitteisessä psykoterapiassa myös maksettava komissio on suurempi kuin puhelinpsykoterapiassa.

Puhelinpsykoterapia ei voi missään tilanteessa olla KELA-korvattavaa. Videoväliltteinen psykoterapia on KELA-korvattavaa.

Videovälitteinen psykoterapia maksetaan varauksen yhteydessä. Jos psykoterapia on KELA-korvattavaa, asiakas hakee itse KELA-korvauksen jälkikäteen KELA:sta. Videovälitteisessä psykoterapiassa aikarajoja tai maksukattoa ei ole.

Jos asiakas haluaa pidemmän puhelinpsykoterapia-istunnon kuin 22 minuuttia, miten toimin?

Asiakasta ohjataan soittamaan puhelun päättymisen jälkeen uudelleen 0600 414 101 numeroon. Jokainen puhelinpsykoterapiaa antava psykoterapeutti saa asiantuntija-numeron (alanumeron). Psykoterapeutti antaa asiantuntijanumeron (alanumeron) asiakkaalleen. Asiakkaan soittaessa psykoterapiapuhelimeen sovittuna aikana, asiakas syöttää psykoterapeutin henkilökohtaisen asiantuntijanumeron (alanumeron), jolloin puhelu yhdistyy vain kyseisen asiantuntijanumeroa (alanumeroa) hallinnoivalle psykoterapeutille eikä hälytä muilla psykoterapeuteilla.

Mitä psykoterapeutti ansaitsee?

Jos psykoterapeutti laskuttaa yrityksenä/alihankkijana, maksettava osuus on
- 70 % puhelinpsykoterapian asiakasmaksuista (14,13 € per vastattu puhelu + 0,94 € per minuutti)
- 80 % videovälitteisen psykoterapian asiakasmaksuista (79,20 € per 45 min.)
Jos psykoterapeutti toimii työntekijän statuksella eli verokortilla, maksettava osuus on
- 46 % puhelinpsykoterapian asiakasmaksuista (9,29 € vastattu puhelu + 0,62 € per minuutti)
- 53 % videovälitteisen psykoterapian asiakasmaksuista (52,47 € per 45 min.) 
Työntekijä-statuksella toimiessaan psykoterapeutti on työsuhteessa PsykoLab Oy:hyn "free lancer"-tyyppisesti, jolloin yhtiö maksaa psykoterapeutin työstä aiheutuvat lakisääteiset sivukulut kuten sosiaaliturva- ja eläkemaksut. Työsuhteissa maksetaan lisäksi loma-ajan palkka tai lomakorvaus. Lomasta voi päättää täysin itsenäisesti itse.

BONUS! Psykoterapeuteille maksetaan bonus tietyn asiakasmaksukertymän mukaan kalenterikuukausittain. Bonus muodostuu seuraavasti:

BONUS      Työntekijä        Alihankkija
Alle 2500 €      0,00%               0,00%
2501-5000 €    2,00%                3,00%
5001-7500 €    2,60%                4,00%
Yli 7500 €         3,30%                5,00%

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että maksettava komissio on em. prosentin verran suurempi kyseisen kuukauden ajalta (eli jos esimerkiksi Teppo-psykoterapeutin marraskuun asiakaslaskutus on yli 7 500 euroa, Tepolle maksetaan puhelinpsykoterapian asiakasmaksuista 75 % ja videovälitteisen psykoterapian asiakasmaksuista 85 %).

Maksetaanko työntekijä-suhteisille sairausloma-ajan palkka?

Kyllä maksetaan. Sairausloma-ajan palkka maksetaan lain mukaan. Jokaisesta sairauspäivästä on toimitettava lääkärintodistus palkanmaksamista varten.

Mitä kuluja psykoterapeutille tulee?

Perustamis- ja liittymismaksu on 99 € Maksu on kertaluontoinen.

Asiakasmaksusta pidätettävä komissio sisältää kaikki työstä aiheutuvat kustannukset kuten potilastietojärjestelmän käytöstä aiheutuvat kulut, vahvan tunnistautumisen kustannukset, Kanta-maksut, videovälitteisen psykoterapian kustannukset, operaattorin maksut/välityspalkkion/puheluiden jne. siirtomaksut, mainos- ja markkinointikustannukset sekä talous- ja henkilöstöhallinnon kulut.

Jos psykoterapeutin antama potilastuntimäärä jää alle kuuteen tuntiin kalenterikuukauden aikana, tällöin PsykoLab Oy laskuttaa hallintomaksua psykoterapeutilta TAI hänen edustamaltaan yhtiöltä (sopimuskumppanilta) 79 € kuukaudessa.

Voinko antaa etäterapiaa myös ulkomailta?

Valviran mukaan tähän ei ole estettä, mutta potilasvakuutus ei korvaa kuin satunnaista/sattumanvaraista työskentelyä EU/ETA-alueelta käsin. Jos potilassuhde on alkanut Suomessa, yhteistyötä voi tehdä satunnaisesti/sattumanvaraisesti niin, että psykoterapeutti tai potilas on ulkomailla.

Jos en halua ottaa vastaan puheluita, tämä ei kiinnosta, voinko tulla mukaan vain videovälitteiseen psykoterapiaan?

Voit. 1. ryhmään kuuluvat psykoterapeutit, jotka antavan myös puhelinpsykoterapiaa. 2. ryhmään kuuluvat psykoterapeutit, jotka eivät tuota puhelinpsykoterapia-palveluita, mutta haluavat antaa videovälitteistä psykoterapiaa tai KELA-korvattavia pitkiä psykoterapia-asiakkuuksia etänä. Tällaisessa tapauksessa alihankkija/työntekijä operoi omilla laitteistoillaan, mutta meidän sovellusten ja ohjelmistojen kautta/kanssa. Jos ryhmään 1. kuuluvat eivät voi ottaa uusia asiakkaita, silloin kysely ohjataan ryhmään 2 TAI jos psykoterapeutti on ilmoittanut varauskalenterissa avoimia aikoja, asiakas voi varata näitä suoraan varauskalenterista TAI puheluun vastaava psykoterapeutti varaa ajan puhelun aikana.

Tämä on ehdottoman hyvä tapa olla mukana, ilman puhelinpsykoterapiaa. Pidätettävä komissio sisältää kaiken eli sinulle ei tule työstä mitään kuluja. Voit avata aikoja halusi mukaan tai olla avaamatta. Jos et avaa aikoja, WatsApp-ryhmässä tehdään hakuja myös videovälitteiseen psykoterapiaan (KELA, vakuutusyhtiö ja itsemaksavat asiakkaat). Voit myös tehdä asiakashankintaa itse, mistä vain ja käyttää järjestelmäämme samalla komissiolla. 

Huomioithan, että mitään kilpailunrajoitusta ei ole eikä muita kuin kuuden tunnin mimivaatimus ole esimerkiksi kalenteriin avattavien tuntien suhteen. Voit toimia täysin vapaasti ja itsenäisesti kuten haluat.

Voin tulla "listoille" ainoastaan työnohjaukseen?

Voit tulla, jos sinulle on kokemusta työnohjauksesta sekä kouluttajapsykoterapeutin koulutus (ent. VET-terapeutti).

Milloin palkka tai palkkio maksetaan?

Palkka (verokortilla) tai palkkio (alihankinta/laskutus) maksetaan joka kuun 10. päivään mennessä edellisen kalenterikuukauden aikana kertyneistä asiakasmaksuista (komissio kuten edellä mainittu).

Maksetaanko ajasta, kun puhelin on päällä/psykoterapeutti on saatavilla, mutta ei työskentele?

Jos pidät puhelinta päällä ja et saa tai et vastaanota puheluita, tästä ajasta ei suoriteta korvausta. Korvaus suoritetaan asiakasmaksuista komissiona kuten edellä mainittu. Työtehtävä/alihankinta on vastata puheluun halutessaan (ei velvoitetta vastaamiseen), muuta työtehtävää ei ole. Työntekijällä/alihankkijalla ei ole velvollisuus tehdä mitään työtä.

Olen saanut asiakkaalta puhelun ja sovimme, että tapaamme jatkossa videovälitteisesti, miten toimin?

Jos sovit asiakkaan kanssa videotapaamisista jatkossa, asiakas maksaa istunnon ajanvarauksen yhteydessä. Psykoterapeutti saa tiedon maksusta heti, kun varaus on tehty ja maksu maksettu. Jokaiselle psykoterapeutille luodaan oma sähköpostiosoite muotoa etunimi.sukunimi@psykoterapeutitonline.fi, jota voi käyttää omalta laitteistolta tai pyytää ohjauksen toiseen, itse käyttämäänsä sähköpostiin.

Voinko aloittaa psykoterapian suoraan videovälitteisesti vai vaaditaanko lähitapaaminen psykoterapian aloitukseen?

Ei, lähitapaamista ei välttämättä tarvita lainkaan, jos kuntoutussuunnitelmassa on todettu, että videovälitteinen psykoterapia on asiakkaan tilanteeseen sopiva ja riittävä tapa toteuttaa kuntoutus. Kela hyväksyy täysin etäyhteyksin toteutettavan terapian, kunhan tietyt ehdot täyttyvät:

  1. Terapian tavoitteet täyttyvät etäyhteyksin: Videovälitteisen terapian tulee olla asiakkaan tarpeisiin sopiva, ja sen tulee mahdollistaa kuntoutussuunnitelmassa asetettujen tavoitteiden saavuttaminen.

  2. Kela-korvattavuus: Kela ei edellytä lähitapaamista, jos etäterapia on alusta asti suunniteltu ja hyväksytty kuntoutusmuodoksi.

  3. Asiakkaan ja terapeutin suostumus: Sekä asiakkaan että terapeutin tulee olla yhtä mieltä siitä, että terapiatyöskentely onnistuu etäyhteyksin.

Voinko laskuttaa jotakin asiakasta tai joitakin asiakkaita suoraan vaikka olen yrityksen listoilla?

Jos asiakkuus on syntynyt psykoterapeutitonline.fi kautta, et voi laskuttaa asiakasta suoraan etäpsykoterapiapalveluista yhteistyökumppanuuden aikana. Asiakas voi suorittaa maksun ainoastaan puhelinlaskulla tai videovälitteisen psykoterapiamaksun ajanvarauksen yhteydessä.

Jos psykoterapeutti haluaa toimia toisin, mitä edellä, tästä on neuvoteltava ja saatava lupa toisenlaiseen toimintamalliin yritykseltä (PsykoLab Oy). Jos asiakkuus siirtyy selkeästi etäpsykoterapiasta lähitapaamisiin, tällöin on mahdollista sopia laskutuksesta suoraan psykoterapeutin/psykoterapeutin edustaman yhtiön ja asiakkaan välillä. Tässäkin tapauksessa suostumus on saatava PsykoLab Oy:ltä (mikä tavallisessa tilanteessa myönnetään - ilman psykoterapeutille koituvia kustannuksia).

Miten KELA-terapia toimii?

Asiakas maksaa KELA-terapian koko istunnon ajanvarauksen yhteydessä. Psykoterapeutti ei hae KELA:sta korvausta vaan asiakas hakee sen itse jälkikäteen KELA:sta. Psykoterapeutin täytyy ainoastaan pitää kirjaa tapaamisista (potilaskirjaukset), tuottaa palaute kuntoutuspsykoterapiasta KELA:a varten ja noudattaa KELA:n ohjeita esimerkiksi seurannan suhteen (CORE-OM). Käytössä on sähköinen asiakasrekisteri, joka velvoittaa myös KANTA-kirjauksiin (automatiikka, ei tarvitse kirjata erikseen KANTA:an).

Miten asiakas tunnistetaan?

Valvira on linjannut, että jos kyseessä on terveydenhuollon antaminen, potilaskirjaukset on tehtävä ja tunnistautuminen vaaditaan. Käytössämme on erittäin helppo ja nopea vahva tunnistautuminen sekä puhelinpsykoterapiaan että videovälitteiseen psykoterapiaan. Tunnistautuminen on kertaluontoinen operaatio per asiakas.

Mitä taloudellisia riskejä minulla psykoterapeuttina on?

Taloudellinen riskisi on rekisteröitymismaksu 99 € ja hallintomaksu 59 € per kuukausi.

Maksoipa asiakas puhelinpsykoterapian tai videovälitteisen psykoterapian maksuja, psykoterapeutti saa aina komission tapaamisen hinnasta kuten edellä mainittu.

Voinko irtisanoutua toiminnasta ja millä perusteella?

Voit irtisanoutua toiminnasta ilman mitään syytä milloin vain eikä tästä tule sinulle mitään kustannuksia. Jos päätät lopettaa toiminnan kokonaan, voit myös napata omat vakkari-asiakkaat mukaasi - ilman kustannuksia. Tämä on myös suositeltavaa, ettei hoitosuhde katkea.

Saat lisätietoja soittamalla Tommille numeroon 0453159331 tai sähköpostilla tommi.korkala@psykoterapeutitonline.fi

Tervetuloa tiimiin!